Economisire = Câştig
Eşti automobilist?Te ameţesc preţurile de la pompã? Ai vrea sã cheltuieşti mai puţini bani pentru a-ţi folosi maşina, fãrã sã renunţi la nimic şi totuşi sã-ţi rămânã şi bani în buzunar? Ce ai zice dacă ai putea să o faci cheltuind mai puţini bani? Materialul gratuit ce urmează te va ajuta în mod cert să conduci cheltuind mai puţini bani. |
Ştiai că: Nu trebuie să-ţi schimbi maşina şi nu trebuie să cumperi nimic. Cel mai bun calculator nu e pe masă şi nici la bordul maşinii, e chiar aici, între urechile tale: se numeşte creier. În opinia specialiştilor, doar prin modificarea obiceiurilor de conducere e posibilă o economie de carburant de 10-30%. Acest material nu se predă în şcolile de şoferi ( nu are loc în cadrul orelor impuse, iar pentru un începător prioritară este siguranţa şi obţinerea permisului). După obţinerea permisului nimeni nu mai e interesat să înveţe, de aceea constatăm că există oameni care nu ştiu să conducă nici după 20-25 de ani de practică. De aceea, acest material este dedicat nu numai celor care au deja permis de conducere, suntem siguri că toţi actualii sau viitorii şoferi vor găsi informaţii valoroase în el. Scopul nostru este tocmai ca în următoarele serii de materiale, să oferim, structurate în câteva puncte, cunoştinţele necesare obţinerii unei economii de carburant de 10-30%. Pe lângă reducerea consumului, nu ne propunem să facem traficul mai lent, dimpotrivă, dorim să fie lipsit de accidente şi mai fluent. |
Dacă oricum trebuie să circulăm de ce să nu o facem mai bine?Suntem convinşi cã materialul va determina economii substanţiale(*) şi va contribui la transformarea condusului din chin în plãcere.(*) la un calcul sumar, la un parcurs mediu anual de 20000km, cu un consum mediu de 9 l/100 de km, la preţurile actuale (toamna 2011), de 5.44 RON/litru de benzinã: rezultã o cheltuialã anualã de 9792 RON. (iar aici nu intrã costurile unei conduceri iraţionale: plãcuţe de frânã, anvelope, ulei, etc).Economia pe care o poţi realiza depinde însã de tipul de maşinã cu care circuli.În medie o economie de 1958 RON e posibilã anual, deci 20% vã rãmân “în mânã” (în multe cazuri chiar mai mult).Cititorul şi posesorul acestui material va fi mai bogat deci cu 1958 RON anual. De aceea, te rugãm sã nu pãstrezi aceste cunoştinţe doar pentru tine, cãci şi tu le-ai primit gratis:Citeşte şi dã mai departe! |
Consumul REAL
Va exista întotdeauna o diferenţă mai mult sau mai puţin semnificativă între consumul declarat de producător şi cel real.Nu te lãsa ameţit de ceea ce spun producãtorii referitor la consumul maşinilor! Din motive lesne de înţeles, la testele de fabricã se ia modelul de bazã, care este cel mai uşor, ca urmare nu are cãteva zeci de kilograme în plus (greutatea opţionalelor). Mãsurarea nu se face pe drumuri, în trafic, ci pe bancuri care simuleazã un program sau pe circuite speciale. Socoteala din târg rareori se potriveşte cu cea de acasã…La teste nu se cupleazã aerul condiţionat, nu se utilizeazã dispozitive electrice mari consumatoare de energie (gen încãlzire scaune, faruri, ventilatoare, amplificatoare, etc). Pe de altã parte, nici omuleţul plantat în spatele volanului la teste nu este stresat, ca în trafic, aşa cã poate liniştit sã stabileascã un record de consum redus. Asta este dealtfel şi explicaţia faptului cã la testele fãcute de reviste de specialitate, consumul real îl depãşeşte mereu pe cel comunicat de fabricã, uneori cu foarte multe procente. |
c. Încearcã sã alimentezi mai rar, dar cu cantitãţi mai mari. (în loc de a alimenta des, cu cantitãţi mici). Toleranţele metrologice sunt la fel, indiferent de cantitate. Dacã o pompã greşeşte cu 1 decilitru la fiecare alimentare, dacã alimentezi 5 litri, îţi va fura 2% la fiecare alimentare. Dacã alimentezi 50 de litri, îţi va fura doar 0,2%. Diferenţa va fi de 4 decilitri, adicã aproape jumãtate de litru… Chiar dacã litrometrul pompei e verificat metrologic, având o toleranţã garantatã, cei care le deţin şi exploateazã sunt oameni, a cãror verificare metrologicã e mai dificilã… Încearcã deci, pe cât posibil, sã consumi cât mai mult din rezervor, înainte de a alimenta. |
d. Kilometrajul real este influenţat hotãrâtor de dimensiunea anvelopelor. O anvelopã 185/65 R15 cu sprafaţa de rulare uzatã 4mm va determina o eroare de mãsurare a distanţei de 1,14%. Adicã la fiecare 100 km reali, va indica 101,14 km. Pare puţin, dar şi marea este formatã din multe picãturi… |
e. Calculul consumului real (litri/suta de kilometri) se face înmulţind consumul real cu o sutã, apoi împãrţind la distanţa realã parcursã.De exemplu:ai alimentat 42,8 litri, distanţa parcursã fiind de 753 de kilometri rezultã un consum de (42,8*100)/753 = 5.68 litri/suta de kilometri. |
Să reducem numărul pornirilor de pe loc!
Dacă până acum ne-am ocupat de chestiuni de ordin general, materialul ce urmează conţine informaţii, proceduri concrete. Pentru a le reţine mai uşor îţi recomandăm să le printezi pentru a fi mereu la îndemână. |
Pentru a învinge inerţia vehiculului, motorul este solicitat suplimentar, iar calculatorul care gestionează şi dirijează funcţionarea motorului trebuie să asigure un amestec carburant mai bogat. Uneori,consumul instantaneu înregistrat în faza de pornire ajunge la 600% din consumul normal! Bineînţeles, pentru a evita pornirile dese, trebuie evitate şi opririle dese. Cum? a1. observă din timp o eventuală congestionare a traficului pe banda ta şi schimbă banda din timp, nu în ultimul moment, chiar lângă obstacol a2. învaţă să urmăreşti spaţiul din faţă pe o distanţă cât mai mare, pentru a observa din timp eventualele obstacole şi blocaje a3. atunci când în faţa ta s-a format o coloană în aşteptare, nu porni maşina la fiecare pornire a vehiculului din faţă, ci doar atunci când acesta a parcurs o distanţă apreciabilă. Este iraţional să parcurgi 1-2 m şi pe urmă să opreşti iar. E mai raţional să parcurgi deodată 3-4 lungimi de maşină. Aşteaptă răbdător! Este greşită patinarea continuă a ambreiajului în asemenea situaţii. Nu lăsa motorul să funcţioneze în aşteptare mai mult de 10-15 secunde. Sub această valoare scoate maneta schimbătorului de viteze la punctul mort, cu motorul mergând. Tot asta face şi sistemul Start-Stop de pe maşinile cu pretenţii. |
În capitolul următor vom vorbi despre evitarea acceleraţiilor brutale. |
Evită pe cât posibil acceleraţiile energice!
Schimbarea de treaptă în salturi
Şi acum, despre ceva ce nu se învaţă la şcoala de şoferi: schimbarea de treaptă în salturi. b. schimbă treapta a 2-a şi accelerează o idee mai mult decăt de obicei c. schimbă treapta a 4-a, fără să mai utilizezi treapta a 3-aExplicaţia este următoarea: Motoarele moderne au o rezervă de cuplu apreciabilă, care permite această tehnică.Ea este cu atât mai aplicabilă, cu cât maşina are mai multe trepte de viteză (cele mai noi au 6 ). Diferenţele dintre trepte fiind mici, este evident că motorul va merge astfel la regimuri inferioare, economisind bani.Tehnica este aplicabilă şi în alte situaţii. Mai sus am descris manevra 1-2-4, dar se poate aplica şi la 1-3, 1-3-5, 1-2-4-6.Această tehnică se foloseşte de mult în occident, nu are nimic nou, dar în România este mai puţin utilizată şi predată. |
Bineînţeles, aplicarea acestei tehnici impune fineţe în conducere, nu este destinatã începãtorilor, care au destule pe cap, fãrã sã se mai gândeascã şi la tehnici alternative de conducere.Procedeul descris mai sus nu se poate aplica la vehicule uzate apreciabil sau la cele cu motor foarte slab, în cazul acestora lipsa de putere face dificilã, dacã nu imposibilã, folosirea acestei metode.Dar de obicei vehiculele moderne sunt motorizate mult peste nevoile conducerii economice, având aşadar rezerve apreciabile de putere şi cuplu. Este bine de ştiut cã mai ales motoarele Diesel moderne, datoritã cuplului mare şi a caracteristicii de cuplu platã, mai liniarã decît la modelele pe benzinã, permit o conducere mai relaxatã, cu mai puţine schimbãri de vitezã, depãşiri confortabile, conducere cu adevãrat economicã.În prezent asistãm la „downsizing”, adicã se pun în vânzare motoare pe benzinã de cilindree relativ micã, dotate cu turbocompresor şi/sau compresor volumetric.Acestea au o caracteristicã de cuplu asemãnãtoare motoarelor Diesel, dar consumã enorm la regimuri înalte de funcţionare. Este normal sã fie aşa, fiecare medalie are şi reversul ei.Pentru cei care nu ştiu, vechile cutii de vitezã de tip hidramat determinã un consum mai mare cu 1-2 litri/suta de km.Cutiile automate de generaţie nouã (robotizate, cu arbori şi ambreiaje multiple de tip DSG, etc.) sunt în general mai deştepte decât cei care le exploateazã, pot fi folosite economic, dar preţul de achiziţie le scoate din discuţie, iar fiabilitatea lasã în multe cazuri de dorit, fiind vorba de sisteme complexe.O altã observaţie este cã, în mãsura în care, înainte de o pornire, vehiculul nu a fost complet oprit, este preferabilã pornirea cu treapta a 2-a, cu o patinare mai lungã a ambreiajului, fãrã a ambala mult motorul. În general se poate spune cã starea plãcuţelor de frânã dã o bunã imagine asupra şoferului.Dacã trebuie sã schimbi plãcuţele la 30 000 de km, în mod cert conduci neeconomic. Chiar plãcuţele mai moi, gen Logan, care se uzeazã destul de repede, merg cel puţin 50-60 000 de km fãrã probleme, dacã nu accelerezi ca sã frânezi dupã aceea... Criteriul nu este aplicabil vehiculelor cu cutie automatã, deoarece acestora le lipseşte frâna de motor, aceasta trebuind compensatã cu frânãri mai dese. Dar cutiile automate de generaţie nouã au frânã de motor... |
Obiceiuri greşite
Mãrunţişuri care par nesemnificative, dar care mãresc consumul: Adicã nu cãra cu tine decât ceea ce îţi este strict necesar. Fiecare 50 kg adãugate la masa transportatã determinã o creştere de consum de 3-5 dl de carburant, adicã în jur de jumãtate de litru/sutã de km.b. Încearcã pe cât posibil sã circuli cu maşina folosindu-i la maxim capacitatea.Adicã, dacã faci naveta, gãseşte-ţi tovarãşi de drum. Parteneri care sã contribuie la costul carburantului.E mai avantajos pentru toatã lumea dacã sunt mai puţine maşini în trafic, iar costul carburantului se împarte.c. Nu te costã nimic sã fii politicos şi sã laşi pe alţii sã intre în trafic înaintea ta, chiar dacã asta implicã sã renunţi la prioritatea pe care o ai.Bineînţeles, pare greu de înţeles cã un adorator de manele sau un cocalar îţi va mulţumi pentru asta, dar aici acţioneazã un principiu biblic, pe termen lung.Favoarea te va fi returnatã de altcineva, pe termen lung tot mai mulţi fiind aceia care vor avea cei şapte ani de acasã.Ştim, pare absurd, dar nu este, cãci şi drumul de o mie de km începe cu primul pas...d. Atenţie la barele sau portbagajul de pe pavilion! La viteze mari determinã creşterea apreciabilã a consumului. Foloseşte-le doar la nevoie!e. Controleazã mereu dacã nu ai consumatori suplimentari de energie electricã cuplaţi şi uitaţi.Încãlzirea electricã a parbrizului sau lunetei, a scaunelor, amplificatoarele pornite, etc. duc în final la o sarcinã suplimentarã a motorului, produsã de antrenarea mai dificilã a generatorului de curent, fenomen care duce la risipã.f. Foloseşte aerul condiţionat doar atunci când este strict necesar.Compresorul instalaţiei consumã foarte multã energie pentru a fi antrenat. Acesta se cupleazã electromagnetic, de la un comutator electric, care de multe ori rãmâne uitat în poziţia cuplat.g. Pe autostrãzi nu te folosi de limita de vitezã maximã admisã.Peste 120 km/orã motorul consumã mai mult, aceasta fiind de regulã viteza la care se optimizeazã funcţionarea motoarelor moderne. O vitezã de 100-110 km/orã e mult mai economicã, în schimb timpul afectat cãlãtoriei nu creşte semnificativ. Mergând cu 130 km/orã, vei parcurge 100 km în 46 minute, mergând cu 110km/orã vei parcurge aceeaşi distanţã în 54 de minute, diferenţa de 8 minute traducându-se în cel puţin 1 litru de carburant economisit. O maşinã de oraş va consuma dublu (!!!) dacã este gonitã pe autostradã, datoritã simplului fapt cã este optimizatã pentru traficul din localitãţi şi nu pentru circulaţia la viteze ridicate. Şi nu uita: Pentru obţinerea de rezultate concrete, trebuie nu doar sã citeşti acest material, ci sã aplici zi de zi procedeele descrise! |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu